שימושון: טבלאות המרה למתכונים – "גזור ושמור"

אם אתם כמוני, אז כנראה יוצא לכם לפעמים להיתקל במתכונים באנגלית, בספרים ובאינטרנט. קצת מעיק לחפש כל פעם מחשבוני המרה באינטרנט, אז לי יותר נוח לעבוד עם נוסחאות וטבלאות, ויש לי מחשבון פשוט ופרימיטיבי במטבח, מדי פעם זה שימושי. לנוחיותכם אספתי מעט חומר, שלפתי את המשקל הדיגיטלי שלי ואת הסטים של כוסות וכפיות המדידה, עשיתי קצת מדידות וחישובים באקסל, ועיצבתי טבלאות שימושיות למטבח שלכם.

למרבה ההפתעה, לא תמיד יש סטנדרטים בכל המדובר בהמרות בין נפחים שונים ובין משקלים שונים. מחשבוני רשת שמצאתי לא מסכימים בינם, וכנ"ל גם בטבלאות של ספרים שיש לי. הייתי מהמר שאם מצאתם שתי טבלאות זהות – אחד כנראה העתיק מהשני. אז לפני שתקפצו ותגידו לי שמצאתם טעות (ואני לא חף מטעויות), תבדקו בעוד מקום, והכי טוב – תעשו מדידות בעצמכם, כפי שאני עשיתי. ואז אשמח לתקן.

הדף הזה נועד לשמש כ"גזור ושמור". יותר נכון – להדפיס ולשים יחד עם המתכונים…

את הטבלאות יצרתי ברזולוצית הדפסה. על כל טבלה שתרצו להדפיס, פשוט תלחצו על התמונה עם הכפתור הימני של העכבר, ותבחרו "הדפס תמונה", או שתשמרו את התמונה למכתבה ותדפיסו דרך תוכנה שיודעת להתאים את גודל התמונה לדף המדפסת (אני משתמש ב irfanview – ומאד מרוצה).

אם יש לכם רעיונות לעוד טבלאות שימושיות – אשמח לשמוע ולהוסיף.

מנפח חומרים שונים > למשקל

 

את כל המתכונים ה"שיגרתיים" שלי מזמן הפכתי למשקל במקום לנפחים. הרבה יותר קל להוסיף את כל החומרים בזה אחר זה לתוך אותה הקערה שעומדת על המשקל, בלי ללכלך כלים מיותרים, בלי התעסקות עם כוסות מדידה, וגם הרבה יותר מדוייק וקונסיסטנטי.

המספרים פה חלקם נמדדו על ידי, וחלקם לקחתי מהספר של שירלי קוריהר.

בכוס מחוקה הכוונה היא לכוס שעוברים עליה עם סכין מלמעלה. כנ"ל גם לשאר המידות והחומרים. ככל שדוחסים יותר את הקמח לכוס – כך המשקל עולה, מן הסתם. שימו לב עד כמה נפח הוא דבר לא מדויק…

הרבה יותר מדויק וקל לעבוד לפי משקל. (לחן: עממי)

 

 

כל המספרים בטבלה שלמעלה הם המשקל בגרמים. אז אם יש לכם משקל מטבח שמראה גרמים – לא תצטרכו ללכלך יותר כלי מדידה. שימו קערה גדולה מספיק על המשקל, ותתחילו להוסיף חומר אחרי חומר מהמתכון לפי המשקל שתמירו מהטבלה, ובין לבין – תלחצו על TAR המאפס את המשקל.

לדוגמה, אם במתכון כתוב שיש להוסיף כוס וחצי סוכר וחצי כוס קמח תופח מנופה: תתחילו בהוספת 307 גרם סוכר (1.5 כפול 205), תלחצו TAR ותוסיפו 50 גרם קמח תופח מנופה (0.5 כפול 99). פשוט, לא?

נפח > לנפח

כבר הבהרתי כמה אני לא מתלהב משימוש בנפחים, אבל לטובת כל מי שלא משתכנע בקלות, כך תמירו נפח אחד למישנהו:

  • אם אתם ליד מחשב כאשר אתם מבשלים, אז יש מחשבון בישול כזה או אחר. (משום מה מראים תוצאות מעט שונות).
  • אם אתם נשארים במטבח, אז תדפיסו את הטבלה:

 

השימוש בטבלה: רוצים לדעת כמה מיליליטר זה 3 כפות?  תתחילו בשורה של כף, תמצאו באיזה טור למטה כתוב מיליליטר, תזינו במחשבון 14.45 (שזה כמה מיליליטר מכילה כף אחת), ותכפילו ב 3 (מספר הכפות). התשובה במהופך.

מנפח תבנית עגולה אחת לאחרת

לפעמים אין לנו בדיוק את התבנית בגודל שמצוין במתכון, או שבדיוק התבנית בשימוש אחר. אם סתם כך תחליטו לאפות בתבנית אחרת, בלי לשנות את הכמויות של המרכיבים, אז אמנם יש סיכוי שהכל יסתיים בשלום, אבל יש גם סיכוי טוב לאחת משתי האפשרויות – העוגה תהיה נמוכה מידי (משנה את זמן האפיה, ואולי גם את איכות התוצאה), או גבוהה מדי והעוגה תגלוש.

על מנת לעבור לתבנית אחרת, כדאי להגדיל או להקטין בפרופורציה את כל המתכון, ולהישאר באותו הגובה.

החישוב הוא לא מסובך: כמות החומרים החדשה =
תרשמו את התוצאה של (הקוטר החדש בריבוע) לחלק ל- (הקוטר שבמתכון בריבוע)
ותכפילו את המספר שיצא לכם בכמות של כל אחד ואחד מהחומרים שבמתכון

התאמת כמות החומרים, כשמשנים את גודל תבנית האפיה (עגולה), על מנת להישאר באותו גובה של מאפה:


למשל, אם המתכון מתייחס לתבנית עגולה בקוטר 9 אינץ', ולך יש תבנית בקוטר 26 ס"מ, אבל נרצה להגיע לאותו גובה עוגה, נוכל להכפיל את כמויות כל החומרים פי 1.29.
זה עשוי להיות מעט מוזר לפעמים – 3 ביצים יהפכו ל 3.89 ביצים – קצת פחות מ 4. 

אורך

 מאינץ' > לסנטימטר: להכפיל פי 2.54

 

משקל

 מ OZ > ל גרם: להכפיל פי 30
מ LB > ל גרם: להכפיל פי 450

טמפרטורה

טמפרטורה במעלות צלזיוס = טמפרטורה במעלות פרנהייט כפול 0.555 פחות 17.778

צבעי מאכל

טבלה מעניינת מויקיפדיה. מתברר למרבה ההפתעה שלא כל צבעי המאכל טובים לבריאותינו! מה שפחות מפתיע הוא שהצבעים הנ"ל עדין מותרים לשימוש בישראל, בעוד שאסורים בארצות אחרות.
בעוד שהנטיה הטבעית שלי היא לא לקנות מוצרים שמעוטרים ברשימה של Exxx, יש לא מעט צבעים שממש לא מזיקים ואפילו מועילים, כמו כורכום, וכדומה. אז כדאי פשוט לבדוק.

שעון מטבח

מהו פריט חובה בכל מטבח, שבלעדיו נשרפים בישולים, בצקים פוקעים מתפיחת יתר, ויתר צרות קורות בשל ריבוי משימות ופיזור דעת? צדקתם, וגם לא חוכמה כי כבר גיליתי לכם את התשובה: שעון מטבח.

אפשר לקנות כזה, טיימר טוב באיביי עולה בערך $10 כולל משלוח, אבל למה לקנות, כשיש לנו טלפון חכם? למי שלא התעדכן כבר בפוסט בנדון (אפריל 2012) – פיתחתי שעון כזה לאנדרואיד. אתם יכולים לקרוא עוד פרטים בפוסט העדכני, או פשוט להוריד מגוגל פליי.

 

וסקר לסיום

בין בישול לאפיה אני מידי פעם חוטא בכתיבת קוד (תכנות), רוב הניסיון שלי הוא בכתיבת יישומים לטלפונים סלולרים. אז בא לי רעיון לעשות כלי מאד שימושי לבישול ואפיה, שירוץ על הסלולרי – דבר שאין בעיה לקחת איתנו למטבח. מה שכן, אין לי מושג אם אני היחיד שהיה משתמש בדבר כזה, או שיהיה לזה ביקוש…

להת' בפוסט הבא!

אמיר – הגיק במטבח

13 תגובות

  1. איזו השקעה בטבלאות…

    אינני יודע מנין לקחת את טבלת ההמרה לנפחים אבל לפי הסט המדידה הבינלאומי:
    1. לא ניתן להמיר אונקיית מוצק לנפח. אונקיית מוצק הינה יחידת מדידה של משקל, לא של נפח. (אונקית מוצק אחת שווה ל-28.35 גרם)
    2. אונקיית נוזל אחת שווה ל-29.57 מ"ל.
    3. כף הינה 14.78 מ"ל (חצי אונקית נוזל)
    4. כפית הינה 4.93 מ"ל
    5. כוס הינה 16 כפות, שהן 8 אונקיות נוזל, שהם כ-236 מ"ל.
    6. פינט הינו 2 כוסות, כלומר כ-473 מ"ל.
    7. קוורט הינו 4 כוסות, כלומר כ-946 מ"ל
    8. גלון אמריקאי הינו 4 קוורטים, כלומר כ- 3785 מ"ל.

    גיק: את ההמרה מאונקיית מוצק לנפח לקחתי מהמחשבונים ששמתי לינק אליהם. לצערי אף שני מחשבונים לא מראים את אותו הערך בדיוק (וחקרתי). אז הקירובים שלי הם טובים כמו כל קירוב אחר.

  2. אני לא בטוח שקיים סט ביינלאומי. במקומות שונים בעולם, לכוסות יש נפחים שונים. באירופה – 250 מל"ל, בארה"ב 240 מל"ל, ביפן 200 מל"ל.
    לכן הכי טוב, שכתובים מתכון, זה לרשום את הכמויות במשקל או את נפח הכוס או יחידה אבסולוטית אחרת (כמו משקל).
    טל

    גיק: hear hear!

  3. אמיר הטבלאות נהדרות,
    כל הכבוד על ההשקעה – חלק מהמידות כבר ברשותי, אחרי פיתוח מתכונים ועבודה במקביל עם משקל וכוסות- אבל תמיד יש מקום ללמוד עוד.

    מצויין, תמשיך לעדכן
    יערה

  4. [...] משקל מטבח (למי שעדיין אין, ורוצה לדעת איזה נפח זה בכוסות, כתבתי על זה בפוסט קודם) [...]

  5. [...] שומן רווי), וטמפרטורת העישון שלו גבוהה (ראו טבלה בפוסט השימושון). כאשר שמן עובר את נקודת העישון, הוא מתמלא ברדיקלים [...]

  6. מעולה, ממש לגזור ולשמור.. עכשיו רק חסר לי לשים קצת דיו במדפסת כדי להדפיס P:

  7. איך מחשבים דרגות חום בתנור עם-10 דרגות חום למעלות צלזיוס ?

    • אי אפשר לחשב, כי אין בהכרח קשר בין מה שמודפס על החוגה לטמפרטורה בפועל.
      ומה שאני אומר נכון גם עבור תנורים שכן רושמים מעלות ליד כל שלב. (בתנור שלך היצרן מספיק הוגן כדי לא להטעות עם כיתוב שגוי).
      אני ממליץ לך להצטייד במדחום לתנור, ולמדוד לאיזו טמפרטורה מגיעה כל דרגה.

  8. ברוב המתכונים לא מציינים אם צריך להשתמש באופציה של טורבו .איך משנים את רוע הגזרה או מה השיטה לדעת מתי מותר /או אסור.

    • כלל האצבע הוא שטורבו מוסיף 10% לטמפרטורה מעבר לטמפרטורה שמכוונת בתנור, וגם יכול לקצר את הזמן הנדרש לאפייה (ב 10%-20%). זה משתנה מתנור לתנור, אז צריך לנסות ולשנות עד שמכירים את השגעונות של התנור.
      אז מתכון שאומר 180 מעלות למשך 40 דקות, עשוי להיות שקול ל 165 מעלות למשך 35 דקות עם טורבו.

      טורבו מפזר את החום באופן אחיד בתנור, כל עוד מתאפשרת זרימה חופשית של האוויר בתוכו.
      מומלץ במיוחד אם אופים שתי תבניות אחת מעל השנייה.
      טורבו לדעתי נותן קראסט יותר מהיר, אז לעוגות עדינות שעלולות להתפקע, אני לא משתמש בטורבו.

  9. הי אמיר, הבן שלי ביקש ממני מתכון אמריקאי והכל שם בCUPS. כיוון שאני אדם יסודי (חשדן, פרנואיד, חושד בכשרים וכו') חיפשתי ביסוסים למה שמצאתי וגם עשיתי חישובים שונים בעצמי שכללו המסת חמאה. בכל אופן, 50 גרם חמאה נמסו לכדי 50 מ"ל חמאה. מכל המחשבונים הגעתי למסקנה שיש הבדל בין הפיינט היבש לפיינט הנוזלי ואולי זה קשור אבל כבר נהיה לי תערובת של חמאה מומסת במוח. בכל אופן כשהגעתי לפה, חשבתי שמצאתי אבל לצערי, לא ממש. כלומר, מהחישוב שלי: CUP חמאה=236 מ"ל =236 גרם (וגם אם זה יהיה 227 או 230 זה לא קריטי בחמאה). אבל CUP קמח? CUP סוכר? התייאשתי קצת. אני מציקה לך כי נראה לי שאתה מבין. תוכל לעזור?

    • אם אני פוגש מתכון עם מידות רק בנפחים, אני בד"כ ממשיך לחפש. כי מדוייק זה לא יכול לצאת.
      בין קמח מנופה (sipped) לדחוס (packed) יש הבדל של עשרות אחוזים במשקל. אם כי בסוכר אין הבדל.
      יש הבדל בין פיינט מוצק לנוזלי.

      כוס אמריקאית היא 240 מ"ל.
      אז אם אין לך ברירה, אז תנחשי אם הקמח במתכון מנופה או לא.
      תוך כדי ההכנה הראשונה של המתכון תרשמי את כל המידות במשקלים, וזה יהיה הבסיס לניסיון הבא. (יצא יבש מדי – תפחיתי קמח, רטוב מדי – תוסיפי).

      (אגב, המדידה שלך של החמאה לא יצאה ממש הגיונית, שומן שוקל פחות ממים).

      • מדדתי את זה בכלי מדידה עם סימונים של מיליליטר ו CUPS ו OZ. ואפילו הצלחתי עם המתכון:-). תודה.

כתיבת תגובה

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

